19
za, okt
4 Nieuwe art.
Ook adverteren op de kabelkrant, deze website of op de radio? Klik hier voor meer info.

Overige sporten
BURGUM - Er stond donderdagmiddag geen maat op het Grouster skûtsje met schipper Douwe Visser aan het helmhout. Hij won van kop af en duldde in feite niemand ook maar in zijn nabijheid. Het werd op de Langweerder Wielen de eerste zege voor de Grousters die nu overigens wel de koppositie in het algemene klassement hebben overgenomen van het verrassend sterk varende Lemmer. Dat werd, niet toevallig, tweede voor Akkrum dat derde werd, maar wel even 28 strafpunten kreeg aangesmeerd.


Onvoorspelbaar en onvoorstelbaar
En dan gaat het over de weersomstandigheden op deze donderdagmiddag in Langweer. Als de zon scheen was het warm en zag het er zomers uit, maar binnen een kwartiertje kon dat beeld totaal omslaan naar felle buien die over de dan grimmig met zwarte strepen gelardeerde Wielen veegden en vrijwel alle zicht op de skûtsjes wegnamen. Onstabiel, dat was het passende woord, maar het deed uiteraard wel een behoorlijk aanslag op het incasseringsvermogen van schippers en bemanningen, net zo goed als op het opnieuw talrijke publiek. De wedstrijd op zich was niet bijzonder, de strijd werd zoals bijna gebruikelijk gevoerd in de dichtbezette middenmoot. De podiumplaatsen werden al heel snel verdeeld tussen Grou Lemmer en Akkrum en dat illustere drietal kon in principe zijn eigen wedstrijd varen, onbedreigd door de rest en eigenlijk werd er ook onderling niet al te veel geknokt. De schippers telden hun zegeningen en meden zoveel mogelijk risicovolle situaties. Grou heerste zoals eigenlijk alleen Grou dat kan, bewonderenswaardig stabiel, geen fouten, geen gekke dingen, alles klopte, de slagen pasten precies. De enige mazzel, maar die moet je toch ook wel een beetje hebben om te winnen, was dat de eerste start waarbij Douwe Visser min of meer klem kwam te zitten, vals werd verklaard. Want de tweede start was wel legaal en daarbij kwamen de Grousters als beste uit de startblokken. En als Grou een keer 'weg' is, zie je hen meestal niet meer terug, dat weet iedere skûtsjeschipper en ook iedere skûtsjevolger. Zo ook deze keer op de Langweerder Wielen, op deze qua weer onvoorspelbare donderdagmiddag.

comfortabel
Het is nat in Langweer en de lucht voorspelt wat dat betreft ook niet veel goeds, in het zuidwesten stapelen wolken zich op die wel iets hebben van 'vijftig tinten grijs'. Met, zeg maar, een bandbreedte van heel vriendelijk licht-, naar onheilspellend donkergrijs. En dat laatste betekent dat er regen in de lucht zit, véél regen. En die komt inderdaad met enige regelmaat naar beneden. De rubberboot brengt ons ons naar het 'moederschip', het fraaie onderkomen van Douwe en Hetty Visser, dat ligt afgemeerd aan de zuidoever van de Wielen, met zicht op het hele meer en in de verte de snelweg naar Sneek. Geert en ik besluiten, ook al gezien het weer, deze keer aan boord van de Freya te blijven en ik moet zeggen: daar krijgen we geen spijt van. We kunnen het hele wedstrijdwater overzien, we liggen op nog geen vijftig meter van de bovenboei en daar komt nog bij dat we een uiterst comfortabel plekje op het achterdek hebben. En, toch niet onbelangrijk, de catering is perfect, Hetty is een geweldige gastvrouw. En Douwe een prima gesprekspartner, als er iemand wat van skûtsjesilen weet, is hij het natuurlijk. Dus wij beleven ondanks de af en toe abominabele omstandigheden een heerlijke middag. 

Grou
Al snel wordt duidelijk dat de kaarten deze keer vroeg geschud  worden, het is Grou dat meteen na de tweede start, de eerste is vals, de koppositie pakt en die ook niet weer afstaat. Lemmer en Akkrum volgen op gepaste afstand en in die volgorde zal ook  geen verandering meer komen. Bij Akkrum moet schipper Pieter Meeter eerst zijn frustratie over twee alsnog verloren protesten van zich afschudden en dat doet hij op de enige manier die een sportman rest na zo'n mentale dreun: door keurig derde te worden en daarmee te laten zien dat hij toch wel degelijk een uitstekende wedstrijdzeiler is. Want dat is hij, daar bestaat geen twijfel over. Maar 28 punten in één ochtend, dat komt natuurlijk hard aan, maar het verdict was onverbiddelijk. De strijd wordt zoals meestal uitgevochten in het dichtbezette middenveld en wij hebben een viploge op ons achterdek van waar we de ronding van de bovenboei uit de eerste hand meekrijgen. Dat gaat niet allemaal goed, er worden zowel fysieke als mentale tikken uitgedeeld, wij kunnen het horen en zien en af en toe zijn er manoeuvres bij waarbij onze gastheer Douwe Visser het wijze hoofd schudt: "Jonkje, wat dochsto dêr no." Gemakkelijk hebben schippers en bemanningen het niet, de wind schift er af en toe lustig op los en ook de windkracht maakt er zo nu en dan potje van. En dan die regenbuien. Het is, zeker als je droog zit zoals wij, een schitterend gezicht om die skûtsjes in de stromende regen te zien oplossen. Het is alsof er een mistgordijn over de Wielen hangt waaruit de schepen plotseling opduiken om even later weer 'weer weg te deemsteren'. Het is bijna een unheimisch gezicht, maar als even later de bui voorbij is, schijnt de zon weer en is alles weer in geheel ander perspectief gezet. Van angstaanjagend naar zomers vriendelijk, je ziet het niet echt vaak, maar het opvallende is dat we het hier bij Langweer al een aantal malen eerder hebben meegemaakt. Het zal toeval zijn, maar opmerkelijk is het wel. Grou wint van kop af, ongenaakbaar en soeverein, Lemmer doet uitstekende zaken door tweede te worden en voor Akkrum is er de 'Wiedergutmachung' met een keurige derde plaats. Morgen, vrijdag, is Elahuizen plaats van handeling en zaterdag wordt er op het IJsselmeer bij Stavoren gezeild.

Binne Kramer